Τετάρτη, 29 Δεκεμβρίου 2010

Travel 2.0 Σκέψεις και Δράσεις

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ TRAVEL 2.0

Οι εφαρμογές WEB 2.0 που αφορούν τον τουριστικό τομέα αποκαλούνται με τη χαρακτηριστική ονομασία TRAVEL 2.0 ή TOURISM 2.0. Επινοήθηκε το 2003 και αφορά τη δημιουργία διαδικτυακών κοινοτήτων- forum ανταλλαγής απόψεων και ιδεών μεταξύ ταξιδιωτών.

Τα on-line συστήματα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι τουρίστες επιλέγουν ένα προορισμό. Πλέον όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες, ενημερώνονται μέσω ανοιχτού τύπου κανάλια όπως τα social media, για τον προορισμό που θα επιλέξουν για διακοπές.

Η δυναμική των social media γίνεται περισσότερο αντιληπτή αν λάβουμε υπόψιν στοιχεία παλαιότερης έρευνας. Το Σεπτέμβριο του 2007 ο αριθμός των blogs (μια μονάχα από τις WEB 2.0 εφαρμογές) στο διαδίκτυο έφθασε τα 102 εκατομμύρια, με κάθε μέρα να δημιουργούνται 175.000 νέα blog. Ο αριθμός αυτός εμφανίζει γεωμετρική αύξηση.

Οι μεγαλύτερες διεθνώς εφαρμογές TRAVEL 2.O είναι οι παρακάτω:

  • TripAdvisor
  • WAYAN
  • Yahoo Trip Planner
  • Virtual Tourist
  • Tripbase
  • Gusto
  • VibeAgent
  • CoolAustria.com
  • Tourism Ireland
  • My Australia Travel Wiki
  • Boo.com

Η WAYAN.COM αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής κοινωνικής δικτύωσης στον τουρισμό με περισσότερους από 13 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο.

Το διαδίκτυο και οι εταιρικές σχέσεις έχουν πλέον μεταβληθεί από τη παραδοσιακή σχέση business-to- business (B2B), στην business-to-consumer (B2C) και με τη χρήση των WEB 2.0 εφαρμογών στην consumer- to-consumer (C2C) σχέση. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα peer-to-peer μοντέλο διάχυσης και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των ίδιων των τουριστών, για ένα τουριστικό προορισμό ή ξενοδοχείο, εστιατόριο, κτλ.

Ο ίδιος ο χρήστης δημιουργεί δικό του πρωτογενές υλικό πληροφόρησης (user generated content UGS).

Πρόσφατη έρευνα διαπίστωσε ότι τα social media στο τουρισμό, επηρεάζουν ηλεκτρονικές κρατήσεις ταξιδίων σε παγκόσμιο επίπεδο, συνολικού τζίρου 10 δισεκατομυρίων δολλαρίων το χρόνο. Ενώ περισσότερο από το 20% των ταξιδιωτών βασίζεται σε αυτά.

Το TRAVEL 2.0 περιλαμβάνει ένα πλήθος τεχνολογικών εφαρμογών όπως blogs, online videos (vlogs), podcasting, tagging, wikis, web forums and message boards, customer ratings, RSS-feeds, evaluation systems, virtual worlds (e.g., Second Life), mash-ups, AJAX, Napster, Google Adsense, Flickr, BitTorrent, κ.α .

Ουσιαστικά πρόκειται για ‘‘electronic word-of-mouth (e-WOM)’’.

Το αρνητικό e-WOM επιδρά καθοριστικά στην εικόνα ενός προορισμού. Ο δυσαρεστημένος επισκέπτης θα διαχύσει και θα εξαπλώσει επίμονα και συστηματικά τις αρνητικές εμπειρίες που έζησε, σε κάθε social media που συμμετέχει. Αντίστοιχα και ο ευχαριστημένος αλλά σε μικρότερο βαθμό.

Οι χρήστες εμπιστεύονται τα social media στον τουρισμό και σε πολύ υψηλό ποσοστό τα θεωρούν αξιόπιστα. Είναι χαρακτηριστικά τα αποτελέσματα έρευνας που καταδεικνύει ότι , το 97% των διαδικτυακών επισκεπτών του TRIPADVISOR το συμβουλεύονται ξανά για να οργανώσουν κάθε τους ταξίδι.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Justin από την Ταϊβάν (διάσημη blogger) που το 2003 επισκέφθηκε την Ελλάδα. Επιστρέφοντας ενθουσιασμένη από τις διακοπές της δημιούργησε την ιστοσελίδα “I left my heart in Aegean” . Η Justin ανέβασε 124 αγαπημένες φωτογραφίες της. Την πρώτη κιόλας ημέρα 6000 χρήστες επισκέφθηκαν το δικτυακό της χώρο με αποτέλεσμα να μποκάρει το σύστημα. Μερικές βδομάδες αργότερα το site επισκέπτονταν 40.000-60.000 διαδικτυακοί χρήστες ημερησίως, οι οποίοι αναρτούσαν αρκετά θετικά σχόλια για την Ελλάδα. Σήμερα έχει βρει αρκετούς μιμητές. Υπάρχει καλύτερη διαφήμιση;

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότερα από 9500 ελληνόφωνα blogs, τα μισά από τα οποία ενημερώνονται συστηματικά. Ο Έλληνας blogger, στατιστικά είναι κατά 64% γένους αρσενικού και 36% γένους θηλυκού, με Μέσο Όρο ηλικίας 30 ετών και με υψηλό μορφωτικό επίπεδο (35% σπουδές Α.Ε.Ι, 24% Master). Η χρήση όμως των social media στον τουρισμό δεν είναι αρκετά διαδεδομένη και οργανωμένη.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού για πρώτη φορά στο νέο portal του Ε.Ο.Τ visitgreece.gr χρησιμοποίησε τεχνολογικές εφαρμογές social media. Συγκεκριμένα blog, facebook, youtube, flickr.

Πλέον η ενημέρωση για τον τουριστικό προορισμό Ελλάδα περνά σε επίπεδο G2C Government to Costumer. Εφαρμογή που χρησιμοποίησε πρώτος ο Πρωθυπουργός για τη λήψη αποφάσεων μέσω του opengov.gr.

Στόχος μας είναι να αναδειχθούν τα social media σε κυρίαρχη δράση προώθησης του ελληνικού τουρισμού. Οι άξονες δράσης είναι η προώθηση του εξωτερικού και εσωτερικού τουρισμού αλλά και η δημιουργία τουριστικής συνείδησης. Θα χρειαστεί να συσταθεί μια μεγάλη ομάδα εθελοντών που θα προβάλει μέσω social media πληροφορίες για Ελλάδα. Αυτή η κρίσιμη μάζα θα αποτελέσει τη μαγιά που θα διεκπεραιώσει την όλη προσπάθεια. Απαιτούμενο σε αυτή τη δράση, είναι η χρήση της Αγγλικής γλώσσας στις αναρτήσεις ώστε να είναι διαβάζονται και από ξένους αναγνώστες, που επιθυμούν να ενημερωθούν για την Ελλάδα. Η ίδια ομάδα εθελοντών θα μπορούσε να κατευθύνει και υπόλοιπους Έλληνες να ψηφίζουν και να υποστηρίζουν Ελλάδα σε blogs που διενεργούν ψηφοφορίες για προορισμούς π.χ Trip Advisor.

Μέσω των συχνών αναρτήσεων θα προκαλείται σημαντικό increase visibility της χώρας μας ως προορισμός σε Google Search.

Το σύστημα των συμμετοχικών ΜΜΕ περιλαμβάνει:

• Blogs: on-line ενημερώση του διεθνούς κοινού για ό,τι νεότερο στην Ελλάδα. Μια επιλογή είναι να δημιουργηθεί ένα ειδικό blog όπου ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, opinion leaders θα γράφουν πάνω σε συγκεκριμένα θέματα κάθε εβδομάδα. Επιπλέον, πρέπει να δημιουργηθούν θεματικά blogs για ευεξία, πολιτιστικά, ναυτικά και άλλα θέματα, προκειμένου να ικανοποιούν τα διάφορα τουριστικά ενδιαφέροντα.

• Διαδικτυακές κοινότητες: Εδώ οι εθελοντές κατάρχήν και σε δεύτερο χρόνο οι τουρίστες θα κάνουν up-load φωτογραφίες, βίντεο κλπ. σχετικά με την εμπειρία τους στην Ελλάδα. Μετά από μία επιλογή που θα γίνει από τον ΕΟΤ θα είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της Ελλάδας. Μία ενδιαφέρουσα επιλογή είναι επίσης να δημιουργηθεί ένα ειδικό κανάλι στο Youtube με τίτλο “Η εμπειρία της Ελλάδας” όπου θα μπορούν να γίνονται up-load προωθητικά βίντεο. Γκρουπ στο facebook ή twitpic όπου θα προβάλουν εικόνες από Ελλάδα ή την περιοχή τους.

Podcast: Ο ΕΟΤ μπορεί να δημιουργήσει ακουστικά αρχεία και αρχεία βίντεο που θα είναι διαθέσιμα σε συνδρομητές, όπως ακουστικούς οδηγούς της Αθήνας ή συγκεκριμένων πόλων έλξης κλπ.

• Δημόσια Φόρουμ: όπου οι τουρίστες θα μπορούν να αναζητούν συγκεκριμένες πληροφορίες, να εκφράζουν τη γνώμη τους αναφορικά με συγκεκριμένα θέματα ή να κάνουν συζήτηση on-line.

Goggles. Φωτογράφηση και καταγραφή όλο και περισσότερων μνημείων, καταστημάτων στην Ελλάδα ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμα από κάποιο τουρίστα που θα κάνει χρήση της υπηρεσίας goggles.

Να δημιουργηθεί ένα διαδικτυακό BUZZ όπου όλοι θα ενημερώνονται για Ελλάδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου