Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2010

Αναπτυξιακές δράσεις για έξοδο απο την κρίση

Του Σωτήρη Βαρελά

Στη δύσκολη για την χώρα μας περίοδο κάθε προσπάθεια αύξησης της τουριστικής κίνησης αλλά και των επενδύσεων στον τουριστικό κλάδο θα επιφέρουν δραματικά θετικές επιπτώσεις στην οικονομία. Παρακάτω αναλύονται συγκεκριμένες περιπτώσεις αναπτυξιακού χαρακτήρα οι οποίες άμεσα θα μπορούσαν να αποφέρουν αποτέλεσμα.

• Άρση του cabotage στην κρουαζιέρα

Η άρση του cabotage αποτελεί μια από τις πάγιες προτάσεις των φορέων του τουρισμού που πρόκειται να επιφέρει άμεσα θετικά οικονομικά αποτελέσματα στο κλάδο των ξενοδόχων και της εστίασης των κατά τόπους λιμανιών. Μέσω της άρσης επιτρέπουμε σε κρουαζιερόπλοια ανεξάρτητα από σημαία (πλοία με σημαίες τρίτων χωρών που κατέχουν και οι μεγαλύτερες εταιρίες διεθνώς), να πραγματοποιούν κυκλικές κρουαζιέρες σε ελληνικές θάλασσες, αλλά και την είσοδο ιδιωτικών κεφαλαίων στην ανάπτυξη λιμενικών υποδομών για την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς. Η εξέλιξη αυτή υπολογίζεται ότι αυτό μπορεί να δημιουργήσει άμεσα και πολύ εύκολα περίπου 40.000 επιπλέον θέσεις εργασίας και να αποφέρει επιπλέον έσοδα για τη χώρα μας της τάξεως του 1 δισ. ευρώ ετησίως αφού θα μειώσει αισθητά την παραμονή διεθνών ομίλων κρουαζιέρας σε ανταγωνιστικά προς εμάς λιμάνια όπως αυτά της Ιταλίας.

Η πρόταση για την άρση του καμποτάζ, που υποστηρίζεται από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο, βρίσκει κάθετα αντίθετη την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και ιδιαίτερα την Κυπριακή εταιρεία Louis Cruises που κατέχει δεσπόζουσα θέση στην Ελληνική κρουαζιέρα. Υποστηρίζουν ότι θα πληγεί η ελληνική κρουαζιέρα και οι Έλληνες εργαζόμενοι σε αυτήν από το διεθνή ανταγωνισμό.

Το θέμα χειρίζεται κυρίως το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που έχει ήδη εξαγγείλει τη σύσταση δύο επιτροπών διαβούλευσης για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και το θαλάσσιο τουρισμό, όπου θα εξετασθούν και όλα τα θέματα που άπτονται του ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου.

• Επενδύσεις μεγάλης κλίμακας

Από τις περισσότερες των επενδύσεων μεγάλης κλίμακας που είχαν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν μονάχα αυτή της Τ.Ε.ΜΕΣ με τη κατασκευή integrated resort βαίνει προς ολοκλήρωση έχοντας εξασφαλίσει όλες τις αδειοδοτήσεις (έναρξη λειτουργίας το Μάιο) κατόπιν μακροχρόνιας γραφειοκρατικής ταλαιπωρίας των επενδυτών. Η παραπάνω επιχείρηση κατά τη διάρκεια κατασκευής ενίσχυσε αναπτυξιακά το Νομό Μεσσηνίας και είχε υψηλά ποσοστά αποδοχής των πολιτών ενώ έχει λάβει κάθε μέτρο για προστασία του περιβάλλοντος. Άλλη μια επένδυση που εμφανίζεται να ξεκινούν τα πρώτα έργα της στην Ελλάδα είναι η Dolphin Capital Investors συμφερόντων Μίλτου Καμπουρίδη. Η εταιρεία ετοιμάζει το Kilada Hills Golf Resort ύψους 50 εκατ.ευρώ και το Seascape Hills Resort ύψους 100 εκατ.ευρώ στο Πόρτο Χέλι, ενώ στα σχεδιά τους είναι η προώθηση 9 επενδύσεων ύψους 3 δις.ευρώ στην Ελλάδα. Η συγκεκριμένη μονάδα αντιμετωπίζει αντιδράσεις από τους κατοίκους του Άργους και το σύνολο των περιβαλλοντικών οργανώσεων. Η κατηγορία για μονάδες αυτού του τύπου είναι ότι αποτελούν φαραωνικού τύπου επενδύσεις με γήπεδα golf που επιβαρύνουν σε μεγάλο βαθμό το περιβάλλον (έλλειψη υδάτινων πόρων), ενώ οι επενδυτές αντιτείνουν ότι πρόκειται για eco-resort.
Η μεγάλη επένδυση “Atalanti Hills” της εταιρείας ΛΟΚΡΟΣ στο νομό Φδιώτιδας περιμένει από τον Ιούνιο του 2007 την έγκριση της προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος ενώ εμπλέκεται και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης για τον χαρακτηρισμό της έκτασης επίσης ώστε να υπαχθεί στα κίνητρα του νόμου 3299/2004 (το επενδυτικό σχέδιο έπρεπε να είχε υποβληθεί μέχρι 31 Ιανουαρίου 2010). Η επένδυση στην τελική της μορφή αν καταφέρει να υλοποιηθεί υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 2 δις.ευρώ και θα δημιουργήσει 8.000 θέσεις εργασίας στην περιοχή. Στην Κρήτη η Minoan Group αναμένει την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορούν το κύρος της έγκρισης των όρων της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το Κάβο Σίδερο. Πρόκειται για επένδυση 1,2 δις. ευρώ η οποία αποτελεί και ιδιαίτερη περίπτωση μιας και εμπλέκετε σε σκάνδαλο που ανέδειξε λαμβάνοντας μεγάλη τηλεοπτική έκταση ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α και προσωπικά ο τότε πρόεδρος του κ. Αλαβάνος ως το Βατοπέδι της Κρήτης (παραχώρηση κτημάτων από τη μονή Τομπλού). Τέλος στην περιοχή του Βόλου οι Δήμοι Ιωλκού και Πορταριάς στα πλαίσια της ανάληψης των Μεσογειακών αγώνων επιθυμούν να προχωρήσουν σε μεγάλο τουριστικό project σε 1.400 στρέμματα ιδιοκτησίας τους όπου θα περιλαμβάνει παραθεριστικές κατοικίες, ξενοδοχειακές μονάδες κ.α. Και σε αυτή τη περίπτωση υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις ενώ αναδείχθηκε από τον ANT1 ως σκάνδαλο για το πώς παρέλαβαν τους Μεσογειακούς Αγώνες και ότι εμπεριέχονται και συμφέροντα συγγενών πρώην Υπουργού.

Ο ατελής χαρακτήρας του χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό και η δέσμευση του πρωθυπουργού για απόσυρση του και η συνεχής αλλαγή της νομοθεσίας κάνουν επιφυλακτικούς τους επενδυτές να προχωρήσουν σε κάποια επιχειρηματική δραστηριότητα μεγάλης κλίμακας έως ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο. Ζητήματα που πρέπει να διευκρινιστούν είναι:
1. η στάση της κυβέρνησης στην ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών (integrated resort, γήπεδα golf, μαρίνες κ.α), ανάπτυξη πολυτελούς κατοικίας, μοντέλο απόσυρσης ξεπερασμένων ξενοδοχείων εκτός σχεδίου.
2. επίλυση των αδυναμιών που αντιμετωπίζει το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις οργανωμένες μορφές τουριστικής δραστηριότητας ΠΟΤΑ, ΠΟΑΠΔ, ΠΕΡΠΟ. Ειδικά όσον αφορά τις ΠΟΤΑ ενώ έχουν ήδη προσδιοριστεί από το πρωην ΥΠΑΝ και η αμφισβήτηση των κριτηρίων χωροθετησής τους αυξάνει τις ελλείψεις.

• Η κατάργηση της χρήσης βίζας σε Ρωσία και Βαλκανικές χώρες

Η πρόσφατη κατάργηση του καθεστώτος θεώρησης εισόδου μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας που οδήγησε στη συμφωνία για την κατάργηση των βιζών μετά από πρωτοβουλία της Τουρκίας, κατά την πρόσφατη συνεργασία στην εμπορία ενεργειακών πόρων, δημιουργεί νέα δεδομένα για τον Ρωσικό τουρισμό. Η συμφωνία δυσχεραίνει τη θέση της Ελλάδας μιας και ο μεγαλύτερος όγκος Ρώσων τουριστών θα επισκέπτεται τα θρησκευτικά του μνημεία στην περιοχή της Καπαδοκίας χωρίς γραφειοκρατικές εμπλοκές. Είναι επιτακτική ανάγκη η κατάργηση βίζας μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας ώστε να μην χαθεί ο μεγαλύτερος όγκος τουριστών. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό τουλάχιστον να επιτευχθεί η περαιτέρω απλούστευση διαδικασιών (ορθολογισμός απαιτούμενων δικαιολογητικών, τρόπος αντικατάστασης χαρτοσήμων, η επικόλληση των οποίων σε κάθε διαβατήριο είναι χρονοβόρος) αναδιοργάνωση και καλύτερη στελέχωση Προξενείων, ιδίως σε χώρες όπου παρατηρούνται ακόμα προβλήματα όπως η Ουκρανία και η Σερβία.

• Στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων

Απαιτείται η άμεση εφαρμογή των 12 μέτρων που είχε εξαγγείλει προεκλογικά ο πρωθυπουργός μιας και μεγάλο μέρος ξενοδοχείων σε όλη τη χώρα ετοιμάζονται να πωληθούν κατόπιν οικονομικής δυσπραγίας . Η αναστολή (πάγωμα) των δανειακών υποχρεώσεων και των διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης κατά των δανειοληπτών μέχρι τον Ιούλιο του 2010, για κάθε μορφή τουριστικής επιχείρησης συμπεριλαμβανομένων και των επιχειρήσεων θαλάσσιου τουρισμού, ρύθμιση (αναχρηματοδότηση) ληξιπρόθεσμων οφειλών, χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις, με παροχή δυνατότητας επιμήκυνσης του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών που είναι ή θα καταστούν ληξιπρόθεσμες μέχρι 30/6/2010, αύξηση του ποσού του ΤΕΜΠΜΕ στο τριπλάσιο για την κάλυψη περισσότερων επιχειρήσεων και σύνδεση του πακέτου στήριξης των τραπεζών με το πρόγραμμα ρευστότητας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, με συγκεκριμένο προγραμματισμό για τις τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και διεύρυνση της βάσης των δικαιούχων με μείωση των απαιτούμενων περιορισμών, αναστολή καταβολής, μέχρι τον Ιούλιο του 2010, της εισφοράς 0,6% του Ν. 128/75, κατάργηση του ΕΤΑΚ με σταδιακή επαναφορά στο προηγούμενο καθεστώς, αύξηση των δημοσίων επενδύσεων και ενίσχυση των τουριστικών υποδομών με πλήρη αξιοποίηση των υπολοίπων πόρων του Γ' ΚΠΣ, ώστε να μην απολεσθούν κονδύλια αλλά και πλήρη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ με εκπόνηση ολοκληρωμένων προγραμμάτων αναδιάρθρωσης και δημιουργίας υποδομών στις τουριστικές περιοχές, αύξηση του επιδόματος ανεργίας στο 70% του βασικού μισθού και για τους εργαζόμενους στον κλάδο του τουρισμού, με σύνδεση με το πρόγραμμα επιδοτούμενης εργασίας και επανακατάρτισης και αναστολή της πρόβλεψης για την υγειονομική περίθαλψη των 50 ενσήμων σε 100, αύξηση των δικαιούχων κοινωνικού τουρισμού από 370.000 σε 500.000, πριμοδότηση των πενθήμερων σχολικών εκδρομών κατά δύο ημέρες μόνο για τους προορισμούς εσωτερικού και παράλληλη ενίσχυση του εισαγόμενου φοιτητικού και μαθητικού τουρισμού.
Ήδη τα θέματα που αφορούν τη ρύθμιση χρεών δρομολογείται κατόπιν νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

• Πολιτική μεταφορών

Κύρια αιτήματα είναι η αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός αεροδρομίων με μειωμένα τα κόστη ώστε να μετακυληθούν στις αεροπορικές εταιρείες και κατόπιν στον πελάτη, η προσέλκυση περισσότερων αεροπορικών εταιριών και μεγαλύτερου αριθμού πτήσεων αλλά και η προσέλκυση αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους. Να προχωρήσουν ευθύς αμέσως παρεμβάσεις βελτίωσης των συνθηκών εξυπηρέτησης επιβατών στα περιφερειακά αεροδρόμια. Κατά το παρελθόν έχει υποβληθεί ολοκληρωμένη πρόταση από την Ryannair στο Υπουργείο Μεταφορών.

6 σχόλια:

  1. Φίλτατε Σωτήρη καλησπέρα,
    συμφωνώ σε μεγάλο βαθμό σε όσα αναφέρεις παραπάνω, οι προτάσεις σου είναι σωστά στοχευμένες. Οι δράσεις και οι ενέργειες δεν θα πρέπει να στοχεύει στον τουρισμό ως μακροοικονομικό μέγεθος και μοχλό ανάπτυξης της χώρας- υποδομές, αλλά σε μικροοικονομικό. Ειδικότερα, αποψή μου είναι ότι ο ελληνικός τουρισμός χωλαίνει σε επίπεδο τουριστικής επιχείρισης- καταλύματα, γραφεία, ενοικιάσεις αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών,καθώς η δυσαναλογία προσφερόμενης τουριστικής υπηρεσίας και εκτίμησης της αξίας αυτής- εις βάρος φυσικά της δεύτερης- αφαιρούν ελκυστικότητα απο το σύνολο του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, σε συνδυασμό πάντα με την κρατούσα ελληνική νοοτροπία που αφορά την αντιμετώπιση του τουρισμού και των τουριστών.Επομένως η στόχευση πρέπει να γίνει στην αναμόρφωση του παρεχόμενου προϊόντος εκ βάθρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. για να μην παρερμηνευτώ εννοούσα την υπερτίμηση της ελληνικής τουριστικής υπηρεσίας σε σχέση με τηνπιοότητα που παρέχει.
    Καλό απόγευμα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Ανώνυμε
    Καλησπέρα.Συμφωνώ και εγώ απόλυτα με τις παρατηρήσεις σου. Ο τουρισμός χρειάζεται ολοκληρωμένες πολιτικές ώστε να επιτύχουμε τις πιο value for money υπηρεσίες με προσπάθειες που θα επιφέρουν προστιθέμενη αξία στις ήδη λειτουργούντες τουριστικές επιχειρήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. barel καλημέρα,
    μακάρι οι προτάσεις και οι προτροπές και των 2 να εισακουστούν. Σε μια περίοδο έντονης οικονομικής κρίσης και σ' ένα αδυσόπιτο ανταγωνιστικό γειτονικό περιβάλλον- παρεμφερές τουριστικό προϊόν σε πολύ καλύτερες τιμές, καθίσταται ολοένα και επιτακτικότερη η σύμπνοια και η συλλογική δράση δημοσίων φορέων, ιδιωτικών τουριστικών επιχειρήσεων και κοιννίας για την αναμόρφωση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού στην Μεσόγειο. Γιατί αναντίρρητα, οι φυσικοί και πολιστικοί πόροι που διαθέτει είναι ασύγκριτοι και σημαντυικός παράγων προσέλκυσης τουριστικής πελατείας απο το εξωτερικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σωτήρη ακόμα ένα πολύ καλό άρθρο. Πιστεύω πάρα πολύ στο σημείο που είπες ότι πρέπει να καταργηθεί η βίζα κυρίως για τους Ρώσους τουρίστες καθώς πρόκειται για αρκετά εύφορους τουρίστες και δεν πρέπει να χαθούν, ειδικά εν μέσο κρίσης τα κεφάλαια αυτά να μεταναστεύσουν στην γείτονα.
    Εξίσου σημαντικό είναι το να γίνουν έργα μέσω του Γ΄Κ.Π.Σ. και του ΕΣΠΑ. Για εμένα αυτό είναι το πιο σημαντικό ίσως, να υπάρξει ανάπτυξη στο τουρισμό και στις υποδομές, όμως να μην γίνει από τη κυβέρνηση, αλλά από μικρές ξενοδοχειακές μονάδες που θα χρηματοδοτηθούν και θα αναπτύξουν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα σε κάθε τόπο ξεχωριστά. Οι επενδύσεις μεγάλης κλίμακας είναι για εμένα κάτι που χρήζει προσοχής...Πολλά λεφτά, πολλές άδειες ,πολλά προβλήματα ,κυρίως στο περιβάλλον και τα πολλά έσοδα πάνε σε λίγους, αν και δεν αντιλέγω ότι δημιουργούνται πιο πολλές, αναλογικά με τις μικρές επενδύσεις, θέσεις εργασίας, αλλά ο κάθε ένας θα έχει εισόδημα ένα ποσό λίγο πάνω από το βασικό μισθό.
    Σε λίγο καιρό που θα ανέβει αυτό που σου είχα αναφέρει για το capital.gr θα ήταν χαρά μου να είναι το άρθρο σου από τα πρώτα που θα φιλοξενηθεί στη σελίδα.
    Περιμένουμε και άλλα άρθρα σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Νικόλα έχεις απόλυτο δίκιο για τις υποδομές.Ειδικότερα, στον Αναπτυξιακό Νόμο προσδιορίζονται επακριβώς οι μορφές των ενισχύσεων. Αυτό που θεωρώ κρίσιμης σημασίας είναι να κατευθυν΄θούν οι επενδύσεις για υποδομές σε περιοχές σχετικά υστερούσες τουριστικά και κατ' επέκταση αναπτυξιακά. Για παράδειγμα, θεωρώ όχι και τόσο τη δημιουργία υποδομών σε περιοχές με υψηλή τουριστική ζήτηση- όπως οι Κυκ΄λάδες και η Κρήτη. Αντιθέτως, η΄προώθηση επενδυτικών σχεδίων σε περιοχές της Ελλάδας πιο " αμόλυντες" τουριστικά, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη κάποιου είδους εναλλακτικού τουρισμού στην περιοχή, είναι βέβαιο ότι θα της έδινε άναπτυξιακή πνοή μεσ απ' την ανάδειξή της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή