Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

Travel 2.0 Σκέψεις και Δράσεις

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ TRAVEL 2.0

Οι εφαρμογές WEB 2.0 που αφορούν τον τουριστικό τομέα αποκαλούνται με τη χαρακτηριστική ονομασία TRAVEL 2.0 ή TOURISM 2.0. Επινοήθηκε το 2003 και αφορά τη δημιουργία διαδικτυακών κοινοτήτων- forum ανταλλαγής απόψεων και ιδεών μεταξύ ταξιδιωτών.

Τα on-line συστήματα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι τουρίστες επιλέγουν ένα προορισμό. Πλέον όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες, ενημερώνονται μέσω ανοιχτού τύπου κανάλια όπως τα social media, για τον προορισμό που θα επιλέξουν για διακοπές.

Η δυναμική των social media γίνεται περισσότερο αντιληπτή αν λάβουμε υπόψιν στοιχεία παλαιότερης έρευνας. Το Σεπτέμβριο του 2007 ο αριθμός των blogs (μια μονάχα από τις WEB 2.0 εφαρμογές) στο διαδίκτυο έφθασε τα 102 εκατομμύρια, με κάθε μέρα να δημιουργούνται 175.000 νέα blog. Ο αριθμός αυτός εμφανίζει γεωμετρική αύξηση.

Οι μεγαλύτερες διεθνώς εφαρμογές TRAVEL 2.O είναι οι παρακάτω:

  • TripAdvisor
  • WAYAN
  • Yahoo Trip Planner
  • Virtual Tourist
  • Tripbase
  • Gusto
  • VibeAgent
  • CoolAustria.com
  • Tourism Ireland
  • My Australia Travel Wiki
  • Boo.com

Η WAYAN.COM αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής κοινωνικής δικτύωσης στον τουρισμό με περισσότερους από 13 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο.

Το διαδίκτυο και οι εταιρικές σχέσεις έχουν πλέον μεταβληθεί από τη παραδοσιακή σχέση business-to- business (B2B), στην business-to-consumer (B2C) και με τη χρήση των WEB 2.0 εφαρμογών στην consumer- to-consumer (C2C) σχέση. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα peer-to-peer μοντέλο διάχυσης και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των ίδιων των τουριστών, για ένα τουριστικό προορισμό ή ξενοδοχείο, εστιατόριο, κτλ.

Ο ίδιος ο χρήστης δημιουργεί δικό του πρωτογενές υλικό πληροφόρησης (user generated content UGS).

Πρόσφατη έρευνα διαπίστωσε ότι τα social media στο τουρισμό, επηρεάζουν ηλεκτρονικές κρατήσεις ταξιδίων σε παγκόσμιο επίπεδο, συνολικού τζίρου 10 δισεκατομυρίων δολλαρίων το χρόνο. Ενώ περισσότερο από το 20% των ταξιδιωτών βασίζεται σε αυτά.

Το TRAVEL 2.0 περιλαμβάνει ένα πλήθος τεχνολογικών εφαρμογών όπως blogs, online videos (vlogs), podcasting, tagging, wikis, web forums and message boards, customer ratings, RSS-feeds, evaluation systems, virtual worlds (e.g., Second Life), mash-ups, AJAX, Napster, Google Adsense, Flickr, BitTorrent, κ.α .

Ουσιαστικά πρόκειται για ‘‘electronic word-of-mouth (e-WOM)’’.

Το αρνητικό e-WOM επιδρά καθοριστικά στην εικόνα ενός προορισμού. Ο δυσαρεστημένος επισκέπτης θα διαχύσει και θα εξαπλώσει επίμονα και συστηματικά τις αρνητικές εμπειρίες που έζησε, σε κάθε social media που συμμετέχει. Αντίστοιχα και ο ευχαριστημένος αλλά σε μικρότερο βαθμό.

Οι χρήστες εμπιστεύονται τα social media στον τουρισμό και σε πολύ υψηλό ποσοστό τα θεωρούν αξιόπιστα. Είναι χαρακτηριστικά τα αποτελέσματα έρευνας που καταδεικνύει ότι , το 97% των διαδικτυακών επισκεπτών του TRIPADVISOR το συμβουλεύονται ξανά για να οργανώσουν κάθε τους ταξίδι.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Justin από την Ταϊβάν (διάσημη blogger) που το 2003 επισκέφθηκε την Ελλάδα. Επιστρέφοντας ενθουσιασμένη από τις διακοπές της δημιούργησε την ιστοσελίδα “I left my heart in Aegean” . Η Justin ανέβασε 124 αγαπημένες φωτογραφίες της. Την πρώτη κιόλας ημέρα 6000 χρήστες επισκέφθηκαν το δικτυακό της χώρο με αποτέλεσμα να μποκάρει το σύστημα. Μερικές βδομάδες αργότερα το site επισκέπτονταν 40.000-60.000 διαδικτυακοί χρήστες ημερησίως, οι οποίοι αναρτούσαν αρκετά θετικά σχόλια για την Ελλάδα. Σήμερα έχει βρει αρκετούς μιμητές. Υπάρχει καλύτερη διαφήμιση;

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ

Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότερα από 9500 ελληνόφωνα blogs, τα μισά από τα οποία ενημερώνονται συστηματικά. Ο Έλληνας blogger, στατιστικά είναι κατά 64% γένους αρσενικού και 36% γένους θηλυκού, με Μέσο Όρο ηλικίας 30 ετών και με υψηλό μορφωτικό επίπεδο (35% σπουδές Α.Ε.Ι, 24% Master). Η χρήση όμως των social media στον τουρισμό δεν είναι αρκετά διαδεδομένη και οργανωμένη.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού για πρώτη φορά στο νέο portal του Ε.Ο.Τ visitgreece.gr χρησιμοποίησε τεχνολογικές εφαρμογές social media. Συγκεκριμένα blog, facebook, youtube, flickr.

Πλέον η ενημέρωση για τον τουριστικό προορισμό Ελλάδα περνά σε επίπεδο G2C Government to Costumer. Εφαρμογή που χρησιμοποίησε πρώτος ο Πρωθυπουργός για τη λήψη αποφάσεων μέσω του opengov.gr.

Στόχος μας είναι να αναδειχθούν τα social media σε κυρίαρχη δράση προώθησης του ελληνικού τουρισμού. Οι άξονες δράσης είναι η προώθηση του εξωτερικού και εσωτερικού τουρισμού αλλά και η δημιουργία τουριστικής συνείδησης. Θα χρειαστεί να συσταθεί μια μεγάλη ομάδα εθελοντών που θα προβάλει μέσω social media πληροφορίες για Ελλάδα. Αυτή η κρίσιμη μάζα θα αποτελέσει τη μαγιά που θα διεκπεραιώσει την όλη προσπάθεια. Απαιτούμενο σε αυτή τη δράση, είναι η χρήση της Αγγλικής γλώσσας στις αναρτήσεις ώστε να είναι διαβάζονται και από ξένους αναγνώστες, που επιθυμούν να ενημερωθούν για την Ελλάδα. Η ίδια ομάδα εθελοντών θα μπορούσε να κατευθύνει και υπόλοιπους Έλληνες να ψηφίζουν και να υποστηρίζουν Ελλάδα σε blogs που διενεργούν ψηφοφορίες για προορισμούς π.χ Trip Advisor.

Μέσω των συχνών αναρτήσεων θα προκαλείται σημαντικό increase visibility της χώρας μας ως προορισμός σε Google Search.

Το σύστημα των συμμετοχικών ΜΜΕ περιλαμβάνει:

• Blogs: on-line ενημερώση του διεθνούς κοινού για ό,τι νεότερο στην Ελλάδα. Μια επιλογή είναι να δημιουργηθεί ένα ειδικό blog όπου ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού, opinion leaders θα γράφουν πάνω σε συγκεκριμένα θέματα κάθε εβδομάδα. Επιπλέον, πρέπει να δημιουργηθούν θεματικά blogs για ευεξία, πολιτιστικά, ναυτικά και άλλα θέματα, προκειμένου να ικανοποιούν τα διάφορα τουριστικά ενδιαφέροντα.

• Διαδικτυακές κοινότητες: Εδώ οι εθελοντές κατάρχήν και σε δεύτερο χρόνο οι τουρίστες θα κάνουν up-load φωτογραφίες, βίντεο κλπ. σχετικά με την εμπειρία τους στην Ελλάδα. Μετά από μία επιλογή που θα γίνει από τον ΕΟΤ θα είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα της Ελλάδας. Μία ενδιαφέρουσα επιλογή είναι επίσης να δημιουργηθεί ένα ειδικό κανάλι στο Youtube με τίτλο “Η εμπειρία της Ελλάδας” όπου θα μπορούν να γίνονται up-load προωθητικά βίντεο. Γκρουπ στο facebook ή twitpic όπου θα προβάλουν εικόνες από Ελλάδα ή την περιοχή τους.

Podcast: Ο ΕΟΤ μπορεί να δημιουργήσει ακουστικά αρχεία και αρχεία βίντεο που θα είναι διαθέσιμα σε συνδρομητές, όπως ακουστικούς οδηγούς της Αθήνας ή συγκεκριμένων πόλων έλξης κλπ.

• Δημόσια Φόρουμ: όπου οι τουρίστες θα μπορούν να αναζητούν συγκεκριμένες πληροφορίες, να εκφράζουν τη γνώμη τους αναφορικά με συγκεκριμένα θέματα ή να κάνουν συζήτηση on-line.

Goggles. Φωτογράφηση και καταγραφή όλο και περισσότερων μνημείων, καταστημάτων στην Ελλάδα ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμα από κάποιο τουρίστα που θα κάνει χρήση της υπηρεσίας goggles.

Να δημιουργηθεί ένα διαδικτυακό BUZZ όπου όλοι θα ενημερώνονται για Ελλάδα.

Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2010

ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Η έλλειψη συγκεκριμένου προσανατολισμού και προγραμματισμού σε κεντρικό επίπεδο για την ανάπτυξη του τουρισμού τις προηγούμενες δεκαετίες είχε ως αποτέλεσμα να αναπτυχθεί ένα τουριστικό προϊόν με εγγενείς αδυναμίες και σοβαρά προβλήματα.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι:
• Η εξάρτηση από συγκεκριμένες ευρωπαϊκές αγορές και ο μαζικός χαρακτήρας του τουρισμού
• Η υπερσυγκέντρωση της τουριστικής δραστηριότητας σε συγκεκριμένες περιοχές του ελληνικού χώρου
• Η συγκέντρωση του 50% των αφίξεων των διεθνών επισκεπτών κατά το τρίμηνο Ιούλιος έως Σεπτέμβριος με δυσμενείς επιπτώσεις στην απασχόληση του ανθρώπινου δυναμικού του τομέα, στη χρήση των φυσικών πόρων και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Οι αρνητικές επιπτώσεις στις περιοχές υποδοχής από την επικράτηση του μοντέλου του μαζικού τουρισμού επηρεάζουν πλέον τους ίδιους τους πόρους στους οποίους ο τομέας στηρίζεται, ενισχύουν μηχανισμούς που βρίσκονται έξω από το οικονομικό σύστημα κάθε περιοχής, και αναδεικνύουν τα περιορισμένα οφέλη των τοπικών κοινωνιών.
Η έως σήμερα τουριστική ανάπτυξη στηρίχθηκε, σε μεγάλο βαθμό, στην ιδιωτική πρωτοβουλία η οποία λειτούργησε ανάλογα με τους ατομικούς-βραχυπρόθεσμους στόχους του κάθε μεμονωμένου επιχειρηματία (όχι απαραίτητα μεγάλου επιχειρηματία). Το κράτος τις πιο πολλές φορές επενέβαινε αποσπασματικά και εκ των υστέρων χωρίς όραμα για το επιθυμητό και μακροπρόθεσμα αποτελεσματικό τουριστικό μοντέλο.
Η πρόσφατη διεθνής οικονομική κρίση επηρέασε την τουριστική δραστηριότητα στη χώρα μας όχι μόνο με ποσοτικούς-οικονομικούς όρους, αλλά και επειδή έγιναν περισσότερο εμφανείς οι δομικές αδυναμίες ενός μοντέλου που αναπτύχθηκε έξω από ορθές κεντρικές επιλογές και συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Μέσω του Καλλικράτη είναι ευκαιρία να καταφέρουμε την αναστροφή της αρνητικής κατάστασης, επαναπροσδιορίζοντας και αναβαθμίζοντας ποιοτικά την τουριστική προσφορά και επανατοποθετώντας το ελληνικό τουριστικό προϊόν στις αγορές με ανταγωνιστικούς όρους. Παράλληλα χρειάζεται να ληφθούν υπόψη και οι λοιπές δομικές αδυναμίες που ανέδειξε η κρίση και να καθιερωθεί ο ρόλος της κεντρικής διοίκησης στη χάραξη μακροπρόθεσμης τουριστικής πολιτικής.
Ξεκινώντας από τους διευρυμένους δήμους είναι προφανές ότι αποκτούν μια ευρύτερη αρμοδιότητα σε γεωγραφικές περιοχές που ταυτίζονται ευκολότερα στην χωρική έννοια του «τουριστικού προορισμού» και κατά συνέπεια θα μπορούν με μεγαλύτερη ευκολία, και το σημαντικότερο, με ενιαίο τρόπο να ορίσουν συντονισμένες πολιτικές και πρακτικές σε χώρους που παλαιότερα εφαρμόζονταν αντιφατικές και πολλές φορές αλληλοσυγκρουόμενες τουριστικές πρακτικές από διαφορετικές τοπικές αρχές.
Σε επίπεδο περιφερειών θα πρέπει να υπάρχει ένας συντονιστικός, στρατηγικός, αλλά και εποπτικός ρόλος, ώστε οι επιμέρους στρατηγικές κατευθύνσεις των προορισμών να έχουν μια συμπληρωματική αλλά και προς την ίδια κατεύθυνση στόχευση και να αποτελούν αρμονικά μέρη μιας ευρύτερης εικόνας και ενός ενιαίου ελκυστικού και ποιοτικού προφίλ. Ως κεντρικό όργανο, οι περιφερειακοί φορείς τουρισμού θα πρέπει να διασφαλίζουν τη συντονισμένη και ισόρροπη τουριστική στρατηγική του κάθε δήμου, ώστε να μην παρατηρούνται αλληλοεπικαλύψεις, αλλά και κακοδιαχείριση αξιοποιήσιμων πόρων.
Παρουσιάζεται λοιπόν η ευκαιρία κάθε προορισμός να προσδιορίσει προσεκτικά και αξιόπιστα την τουριστική του ταυτότητα και να θέσει τις βάσεις για μια νέα πορεία αναφορικά με την τουριστική ανάπτυξη σε αρμονικό πάντα συνδυασμό με την περιβαλλοντική ευαισθησία, την κοινωνική ευημερία και την οικονομική βιωσιμότητα. Μια τέτοια ορθολογική αλλά και ριζικά νέα προσέγγιση απαιτεί πρωτίστως κοινό όραμα και στόχους, αλλά και συναίνεση των εμπλεκόμενων φορέων που θα κληθούν να πάρουν στα χέρια τους τις τύχες του τουρισμού στον τόπο τους. Παράλληλα απαιτεί την εμπλοκή τεχνοκρατών που θα αναλύσουν αντικειμενικά τα υφιστάμενα δεδομένα, και θα προτείνουν με πειστικό και τεκμηριωμένο τρόπο εναλλακτικά σενάρια και πολιτικές για μια βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη σε ορίζοντα δεκαπενταετίας και πλέον.
Η νέα δομή του "Καλλικράτη" μπορεί να αποτελέσει τον κεντρικό πυλώνα στήριξης της οργανωτικής δομής η οποία θα συσπειρώσει όλες εκείνες τις δυνάμεις που θα σχεδιάσουν αποτελεσματικά και θα διαχειριστούν ορθολογικά με κοινό όραμα και βιώσιμη προσέγγιση. Το πετυχημένο μοντέλο των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμού (Destination Management Organization), με ανάλογες προσαρμογές ανά περίπτωση, μπορεί να αποτελέσει την αξιόπιστη λύση οργάνωσης και διαχείρισης για κάθε μορφής προορισμό.
Ο DMO θα καλύψει την ανάγκη για κεντρικό σχεδιασμό:
• αντιμετώπιση εσωτερικών προβλημάτων
– ποιότητα παρεχομένων υπηρεσιών
– περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα
– ανθρώπινο δυναμικό κοκ.
• αντιμετώπιση ανταγωνιστικών πιέσεων
• σχεδιασμός μελλοντικής πορείας
Ο DMO θα αποτελεί συνεργατικό φορέα που θα επιδιώκει τη σύμπραξη όλων των
δημοσίων και ιδιωτικών φορέων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και ανταγωνιστικός ως προς την παροχή υπηρεσιών για εξασφάλιση εσόδων από τον ιδιωτικό τομέα και από εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα. Η διάθρωση του DMO θα αποτελείται από τις τρεις παρακάτω εμπλεκόμενες ομάδες:
1. Στελεχιακή Ομάδα DMO- εξειδικευμένο επιστημονικό Προσωπικό
2. Συμβούλιο Τουρισμού Πελοποννήσου (Ολομέλεια + Ομάδες Εργασίας)
3. Product Clubs (π.χ. CVB)


Απαραίτητη προϋπόθεση για την εξασφάλιση ενός τουριστικού προϊόντος με χαρακτηριστικά αειφορίας είναι η διαμόρφωση μέσω του Καλλικράτη ενός πλαισίου κατάλληλων στρατηγικών επιλογών και κατευθύνσεων για την ανάπτυξη του τουρισμού.
Για την επίτευξη των διατυπωμένων κάθε φορά στόχων και επιδιώξεων και τη διαμόρφωση του επιχειρησιακού σκέλους της τουριστικής πολιτικής, χρειάζεται να τεθεί σε εφαρμογή ένα πλέγμα ενεργειών και δράσεων, την υλοποίηση των οποίων δύνατε να αναλάβουν οι Οργανισμοί Διαχείρισης Προορισμού (DMO).
Αυτά είναι:
- ο σχεδιασμός σε περιφερειακό επίπεδο για την επίτευξη της κατάλληλης για κάθε χωρική ενότητα ανάπτυξης,
- τα κίνητρα, οικονομικά, πολεοδομικά ή κανονιστικά, (ή τα αντικίνητρα) μέσω των οποίων ενισχύονται (ή αποτρέπονται) συγκεκριμένες παρεμβάσεις και ενέργειες και στην πράξη ενισχύεται ή περιορίζεται η τουριστική ανάπτυξη κάθε περιφερειακής χωρικής ενότητας,
- η αναβάθμιση των υπηρεσιών μέσα από την εκπαίδευση και επιμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού του κλάδου σε επίπεδο περιφέρειας, και
- η συσχέτιση τουριστικών προορισμών και συγκεκριμένων ομάδων της τουριστικής αγοράς μέσω εξειδικευμένης προβολής.

Το υφιστάμενο στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης που σίγουρα δεν είναι προϊόν στρατηγικού σχεδιασμού, έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές του και έχει κάνει σαφή την αδυναμία του να δώσει αποτελεσματικές λύσεις στις δραματικές αλλαγές και ανακατατάξεις που συμβαίνουν γύρω μας.
Η χαμηλή έως μηδενική απόδοση των τεράστιων επενδυμένων κεφαλαίων στον τουρισμό είναι περίτρανη απόδειξη ότι βρισκόμαστε σε λάθος δρόμο.
Κατά συνέπεια είναι εμφανές ότι τίθεται θέμα άμεσου και ριζικού επανασχεδιασμού του μοντέλου οργάνωσης και διαχείρισης του τουρισμού σε επίπεδο εθνικό, αλλά και σε επίπεδο ελληνικών προορισμών.
Η νέα δομή του "Καλλικράτη" μπορεί να αποτελέσει τον κεντρικό πυλώνα στήριξης της οργανωτικής δομής η οποία θα συσπειρώσει όλες εκείνες τις δυνάμεις που θα σχεδιάσουν αποτελεσματικά και θα διαχειριστούν ορθολογικά με κοινό όραμα και βιώσιμη προσέγγιση.

ΙΤΕΠ: Η μείωση του ΦΠΑ αποτελεί προωθητικό παράγοντα της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού

Η ποσοστιαία μείωση του τουριστικού ΦΠΑ κατά 4,5% στη διαμονή αποτελεί έναν σημαντικό προωθητικό παράγοντα της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού. Επισημαίνεται ότι με την αναφερόμενη μείωση εξαλείφεται η διαφοροποίηση των ελληνικών τιμών σε σχέση με τις κύριες ανταγωνιστικές χώρες την οποία και εκμεταλλεύτηκαν την τελευταία χρονιά. Υπογραμμίζεται ότι η πτώση του ΦΠΑ αυξάνει το περιφερειακό εισόδημα και ενισχύει την απασχόληση στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα συμμετέχει αυξητικά στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας.

Σύμφωνα με πρώτη εκτίμηση του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων -μελετητικό και ερευνητικό όργανο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας- η μείωση αυτή θα συμβάλλει κατά τουλάχιστον 630 εκατομμύρια ευρώ στην άνοδο των τουριστικών εισπράξεων της χώρας από τον εισερχόμενο τουρισμό.

πηγή: ana-mpa.gr